zon en regen , het is inmiddels zondag 13 sept. - Reisverslag uit Alkmaar, Nederland van magda keulen - WaarBenJij.nu zon en regen , het is inmiddels zondag 13 sept. - Reisverslag uit Alkmaar, Nederland van magda keulen - WaarBenJij.nu

zon en regen , het is inmiddels zondag 13 sept.

Blijf op de hoogte en volg magda

13 September 2015 | Nederland, Alkmaar

donderdag 10 sept van facha naar ponte de lima.

Onze gastvrouw brengt ons na een uitstekend ontbijt terug op de route. We hebben maar een achttal kilometers af te leggen, maar onze energie kunnen we kwijt. Zoals wel vaker in dit land staat er zomaar op een grasveldje een half fitness centrum uitgestald. Hufterproof en zonder de mogelijkheid weerstand in te stellen, maar toch... een heuse crosstrainer en legpress, iets dat lijkt op een roei apparaat en een bank voor buikspieroefeningen nodigen ons uit het eens te proberen. Grappig en die buikspieroefening voel ik dagen later nog.
In Ponte de LIma blijkt alles in voorbereiding voor een groot feestweekend. Als we de stad in lopen zien we dat er een kermis en een braderie worden opgebouwd en verlichting en geluidsboxen worden geïnstalleerd. Dat belooft wat. De zon, die het gisteren even liet afweten is ook weer terug, dus we genieten van een terrasje, een picknick in een soort park en als rond zes uur de braderie opengaat van al het feestelijke gebeuren. Magda haar stoffen tasje, dat altij meegaat als we zonder rugzak op pad zijn, is gesneuveld dus we hebben ook een echte boodschap te doen. Ze vindt iets handigs voor een tientje. Sayant detailÑ later eten we een heerlijke omelet met frites en salade voor vijf euro. Voor ons zijn de prijsverhoudingen tamelijk onduidelijk.
Op onze struintocht door de stad zien we dat ook de religieuze kant van het feest is voorbereid. We lopen een kerk in waar beelden op draagconstructies staan opgesteld, klaar om in een pricessie te worden rondgedragen. Leuk, ik heb die dingen nog nooit gezien. Het ziet er allemaal loodzwaar uit en eerlijk gezegd vermoeden wij dat God niet zit te wachten om dit soort eerbetoon. Mensen kunnen hun energie beter aan iets anders besteden toch dan aan het rondsjouwen met loodzware vergulde beelden_
Na het eten is het donker en dus gaan we de stad nog even in zodat Magda de lichtversiering kan bewonderen. Wat denken jullie van een Mariabeeld van lichtslangen_ Maar we scoren bij wijze van toetje op ons maal ook nog een heerlijke pannenkoek met nutella, hier een nationale verwennerij.
Laat voor ons doen keren we terug in ons tijdelijke huisje, een kamer in de jeugdherberg.

vrijdag 11 sept.

vandaag gaan we van ponte de lima naar rubiaes, we worden uitgeleide gedaan met marsmuziek die al door de straten schalt, ( uit de boxen), het en der worden er kramen opgebouwd en wij bekijken nog even een mooi beeld van een ossenkar.
we gaan vrijwel gelijk de landerijen in, door de mais en de wijn velden, het weer is goed en we hebben er weer zin om verder te lopen. er zit een heuvel van 400 meter in het traject van vandaag , de eerste kilometers gaan prima, maar ja dan lukt het ons toch om de weg kwijt te raken, wij hebben altijd haat-liefde verhoudingen met heuvels en bergen , we denken gelijk aan de cebreiro in onze vorige pelgrimstocht. gelukkig schijnt nu de zon en hoeven we het niet in de stromende regen te doen. we volgen de afsaltweg kilometers lang, komen uit vlakbij een snelweg en vlogens het routeboek moeten we de weg links van ons houden, we gaan maar eens proberen een auto aaan te houden en de weg te vragen, twee dames wijzen ons de weg en we lopen weer verder, op de vlg kruising weer verwarring, er komt een vrachtwagentje aan , we houden hem aan en daarin zitten 5 mannen ze vertelllen in rap portugees dat we nog verder moeten, , willen ons wel een stukje brengen, maar ineke zegt resoluut, geen denken aan, we gaan lopen. dus weer verder, uiteindelijk vinden we ons gereserveerde bed in een huis, waar een kloeke dame de sceter zwaait, ze heeft alles strak georganiseerd, de was kunnen we in een zak voor de deur zetten, maar ze kan niet garanderen dat het nog droog wordt.
om 19.00 uur vertrekt er een busje naar een restaurant en we gaan mee eten, met zweden, ieren, amerikanen en twee nederlandse vrouwen, eten aan lange tafels, groenteschotel met rijst, lekker en om 20.30 komt het busje ons weer ophalen en terug brengen, we halen de was van de lijn en gaan slapen, morgen moeten we om 07:30 aan het ontbijt zitten.
ook weer goed georganiseerd, broodjes, thee en koffie en we kunnen er vandaag wel weer tegen. els en annemarie zien we vanavond ws wel weer of anders in een van de volgende dagen.
de andere plegrims is altijd maar afwachten, al is ook elly in het restaurant en is jan inmiddels ook op deze plek, hij kwam niet eten, dus niet gesproken.
de dagen vliegen voorbij, , het lopen gaat prima, we hebben het naar onze zin.

zaterdag 12 sept.

vandaag brengt de route ons naar valenca, de laatste portugese plaats op de route, daar slapen we in hotel flores en zondagmorgen steken we de grens over naar spanje, die verhalen houden jullie tegoed, de tijd is nu weer een uur vooruit gegaan en we zijn aan eten toe en aan slapen daarna. tot later, liefs, magda en ineke.

• 13 September 2015 - 21:22

Henk En Diny Petter:

lieve Magda en Ineke,

De hoogste tijd om eens te reageren op al jullie mooie verhalen! Bedankt daarvoor!!
    Fijn dat alles goed gaat en heel bijzonder die ontmoetingen met oude bekenden!!
    Het is leuk jullie zo te volgen en wij hebben dan ook hierbij vaak de kust van de Algarve voor ogen, waar wij diverse keren hebben gewandeld. Prachtig!
    Wij wensen jullie nog een goede voortgang toe en kijken met belangstelling uit naar de volgende reisverslagen.

Liefs en hartelijke groeten uit Dedemsvaart van Henk en Diny.

• 14 September 2015 - 09:25

Tilly En Diny:

Lieve Pelgrimada's,

Heerlijk om door jullie smakelijke verhalen virtueel "mee te mogen lopen!
    Geweldig ook de video filmpjes van Ineke, waarin jij ons anders laat kijken naar jullie mooie tocht!
    We love it! Liefs uit Nhn.
    Xxx
    Tilly&Diny

• 14 September 2015 - 16:51

Tante Corrie:

Ineke en Magda Hallo meiden Hier ben ik dan eindelijk. Verschillende redenen weerhielden mij er van iets van me te laten horen. Hoe en wat daar wil ik nu niet over uitwijden. Beslist geen desinteresse.
    Vandaag met smaak jullie verhalen gelezen. Jullie schrijven allebei bijzonder goed. Het is alsof ik er zelf bij ben. Wat een moed, wat dapper om weer zo'n lange voettocht te maken. Heerlijk om dit zo samen te beleven. Ineke, Magda ik blijf (wij blijven) graag op de hoogte Ik wens jullie mede namens ome Bank heel veel voorspoedige, interessante, liefdevolle kilometers toe.
    Jullie zullen niet meteen antwoord van mij krijgen maar komen doet het. Wij zitten op de camping kan daar wel mails ontvangen maar niet beantwoorden. groeten tante Corrie

• 15 September 2015 - 22:35

Heleen:

Heerlijk om te lezen. Dank!!

Liefs, Heleny