de pyreneen zijn we over - Reisverslag uit Madrid, Spanje van magda keulen - WaarBenJij.nu de pyreneen zijn we over - Reisverslag uit Madrid, Spanje van magda keulen - WaarBenJij.nu

de pyreneen zijn we over

Door: 25jaarsamen

Blijf op de hoogte en volg magda

04 April 2012 | Spanje, Madrid

2 aril.
We vertrokken metyarten vl warmte en dankbaarheid voor al jullie aandacht. >Mooie wensen en gedachten. mvele symbolische bijdragen, we heben ze in hoofd en hart bij ons.
Over een vlekkeloze treinreis valt niet veel te vertellen, behalve dat we in Parijs tijd over hadden voor een picknick in de zon met koffie van een marktstalletje.

3 april.

Seint'Jean'pied'de'port begroet ons met iets dat het midden houdt tussen mist en motregen. Maar we zijn nog niet weg, eerst naar het pelgrimskantoor voor een actuele herberglijst en het eerste stempell. En passant haal ik een babylonische spraakverwarring uit de knoop tussen de franse beambte die niets over de grens spreekt en twee duitse vro8uwen die geen woord Frans snappen. Ik been weer even die st8udente op internationale voettocht. Helpen vertalen, ik hoop het nog vaker te doen deze weken. Verder spotten we de eerste hond met rugzak. Dan zijn we toe aan de inwendige en de spirituele mens. We vinden een supermakrt voor lunch inkopen eneen patisserie met koffie en verrukkelijke taart. De motregen heeft intussen serieuze vormen aangenomen dus we hijsen ons in regencape. Dan gaan we de kerk van Saint Jean in, een sober gebouw maar wel met echte kaarsen om op te steken. Dat doen we, voor jullie en voor onszelf. Met allebei een pelgrimsstok, zo een waaraan je nog kunt zien dat hij boomtak geweest is gaan we op pad. Onze tocht voert vandaag naar Orisson, waar we gaan overnachten, het is ong 10 km, het is erg mistig en rregenachtig en tegen 15:30 doemt de herberg voor ons op, heerlijk, het was flink klimmen.
we krijgen een stapelbed op een 6 persoonskamer met een engels echtpaar en twee meiden uit denemarken, om 18:30 wordt het diner geserveerd aan een lange tafel, alle 18 gasten de herberg is vol, zitten aan de tafel, we krijgen groentesoep met aardappel erin en daarna is er voor ons een salade met een gekookt ei, de andere krijgen witte bonen en een onduidelijk stuk vlees, het was blijkbaar te moeilijk om bonen zonder vlees te serveren.
maar de wijn is inb3egrepen en de sfeer is goed, ik heb eeb japanse buurvrouw waar ik wat mee probeer te praten, na het eten stelt iedereen zich voor, het is een zeer internationaal gezelschap.
tegen 21:00 uur gaan ze sluiten en gaan we naa ronze kamer, nog even lezen, muziek luisteren en om 22:oo uur gaat het licht uit.
morgen om 07:00 uur ontbijten.

4 april

Om acht uur staan we buiten. Het is droog en aanvaknekojk heeft Magda behoorlijk zicht. We moeten flink klimmen en inder ons horen we schapen met koebellen om. We passeren een naar beneden klaterend stroompje en geregeld zien we onze disgenoten van gisteravond vooorbij komen. We horen erbij, bij de pelgrimsfamilie. Bij de Roelandsbron houden we pauze. Je hoort het water, blob, blob, opborrelen uit de grond. De mist is intussen weer volledig, maar het blijft wel drooog. Om halftwee staan we in Roncevalles en zijn hard toe aan een warme kop koffie, want het is niet warm in de bergen. Gelijk bedenken wat we zullen doen. Hoewel we nog energie genoeg hebben voor meer kilometers besluiten we hier te blijven. Het is zo´n mooie, oude plek het klooster waarin we kunnen slapen. Alleen... oh schrik, bij ons bed aangekomen blijken er geen dekens. Ik hoop nog stiekem dat we iets kunnen regelen, want de ontvangstgroep bestaat hier uit Nederlandse vrijwilligers. Maar er staat zo nadrukkelijk dat ze geen lakens en dekens hebben dat die hoop in de kiem wordt gesmoord. Toch meld ik als we weer in de hal staan en een praatje maken ons probleem. En ja... ze verkopen hier slaapzakken. Maar dan probleem tweeÑ we hebben niet zoveel contanten op zak en deze refugio heeft geen pin apparaat. Maar... er is een klein winkeltje, misschien dat we daar... Ik denk aan vader Olof die altijd zegtÑ zolang je je portemonnee bij je hebt is alles te koop. We zullen zien. En ja, het winkeltje heeft slaapzakken, mooie kleintjes en je kan er nog met pin betalen ook. Dit is heel goed voor onze nachtrust de komende tijd en voor ons humeur nu. In middels schijnt ook de zon buiten en er blijkt een terras waar vier franse mannen en een gitaar de boel vermaken met franse folk. Heerlijk, we gaan er eens goed voor zitten. Zodadelijk diner en dan, om acht uur een pelgrimsmis met pelgrimszegen. DAar gaan we zeker heen. Voorlopig voelen we ons gezegende mensen.

tot de

• 04 April 2012 - 16:34

Tilly En Diny:

Lieve Magda en Ineke,

Tjee wat een geweldig 1e reisverhaal.
    We genieten met volle teugen mee met jullie. Lekker dat een mooie Spaanse slaapzak jullie zal verwarmen als dat nodig zal zijn.
    Verwarm verder vooral elkaar en ons... met alle verhalen. Liefs uit Hhw, oh ja her is hier nu 6 graden(boven nul).
    X x X

• 04 April 2012 - 16:35

Annelize:

Ja, ja, dames, het is wel een beproefing en een goede nachtrust is wel broodnodig... Nu zijn jullie met weinig tevreden, maar kou lijden..
    Hoop dat voor jullie letterlijk de zon gaat schijnen en zo een aangename voortzetting van de tocht mogelijk maakt...
    Knuffels van de Boumaatjes uit Wieringerwerf.

• 04 April 2012 - 17:03

Ome Bank:

wat een avontuur een geweldige uitdaging jullie redden het wel prachtig zo in de bergen groetjes wij genieten van zo'n reisverslag

• 04 April 2012 - 19:32

Thea Deijle:

lieve allebei
    met tranen jullie korte bericht gelezen.
    Het wordt heel bijzonder en neem ons mee.
    Pas goed op elkaar
    Liefs Arie en Thea

• 04 April 2012 - 20:48

Klaas:

Een beetje pelgrim had zijn mantel om zich heen geslagen en was gaan slapen.
    Anders had je in de stal moeten gaan slapen bij de os en de ezel, die hadden jullie wel warm gehouden.

• 05 April 2012 - 09:24

Peter YS:

Goed begin van de reis !
    Ik had een gezellige verjaardag, en gisteravond ben ik naar een hele mooie uitvoering van de Mattheus Passion geweest.. Zo mooi..

• 05 April 2012 - 12:04

Ines Kruispunt Tv:

Hallo Magda en Ineke,
    Goed van start gegaan dus!
    Laten jullie me nog even weten welk spaans mobielenr jullie nu hebben?
    groet
    Ines

Lieve pelgrimdames,

Leuk om effe tussendoor te lezen; lekker even bijblijven met jullie verhalen en zo een lijntje te houden!! In gedachten lopen we zeker mee.

Wij hebben het hier vanavond nog 'eventjes' over een 'brug'. Die is bij jullie vast al heel erg ver naar beneden weg gezakt ... houwe zo!! En wie weet, misschien lukt dat in Alkmaar ook.

• 06 April 2012 - 15:33

Johan:

Een goed begin is het halve werk, zo zie reizen gaat altijd gepaard met onverwachte zaken en inprovisatie!? Heel veel suc6 met de volgende etappe!?

Groetjes,