schakelen - Reisverslag uit Burgos, Spanje van magda keulen - WaarBenJij.nu schakelen - Reisverslag uit Burgos, Spanje van magda keulen - WaarBenJij.nu

schakelen

Door: 25jaarsamen

Blijf op de hoogte en volg magda

17 April 2012 | Spanje, Burgos

Maandag 16 april.
De hotelreeceptie van waaruit we ons vorige weblog schreven was lekker warm, maar de verwarming van de geemschappelijke ruimten in de herberg bleek niet berekend op de wintertemperaturen buiten. Dus maakten we een hete kop thee, pakten een deken van de slaapzak en kropen met ons boek onder die deken op de bank van de huiskamer tot etenstijd. Er gonsde maar een vraag tussen de pelgrims: kunnen we morgen de montes de onca over richting Burgos Er werd naar buiten gekeken, er werd geaarzeld en getwijfeld. We zaten met een Amerikaanse aan tafel en met een echte wereldpelgrim. Amntonia GArcia had een heel plakboek van alle krantanartikelen die over hem geschreven waren en vol trots liet hij de Nederlandse variant zien. Hij is pelgrim geworden nadat hij een scheepsramp als enige overleefde uit dankbaarheid jegens God. Inmiddels heeft hij er zevenennegentigduizend km. op zitten. Helaas sprak hij slecht Engels, maar was wel helemaal fan van mij hetgeen me weer de nogide knuffels opeverde. We besloten de dag van morgen maar af te wachten om te beslissen of we wel of niet die bergen over zouden.
Na een nacht met een compleet snurkconcert bleek er een klein, maar onmi8skenbaar laagje sneeuw te liggen en de wind snerpte nog fanatieker over het land dan gisteren. De bewuste berg lag in een dik wolkenpak, dus na enig overleg besloten we de bus te pakken naar Burgos, zoals trouwens bijna iedereen. Onze wereldpelgrim bleef nog een dagje, maar hij had dan ook speciale privileges, denken wij.. Wel heeft een fan zo zijn voordelen, want vlak voor we weg zouden richting bus bleek dat hij bij de beheerder een lift voor ons had geregeld naar Burgos. En zo kon het gebeuren dat wij al om tien uur wat verwezen en ontregeld op onze net geboekte hotelkamer zaten in een grote stad. Nou, dan moet je wel even schakelen. A HOewel het lopen ons weinig serieus ongemak oplevert waren we wel aan rust toe, maar dit ging nou wel weer heel snel. Eerst maar eens wat uitpakken en de info over deze stad lezen. Toen toch maar naar buiten voor een kop koffie, wat ansichtkaarten en het toeristenbureau. Onze regencape kon aan, want er woei nattesneeuw door de straten. Onze beslissing om niet de berg over te gaan was dus wel een goede. Koffie in een knus, warm barretje met veel spanjaarden. Wat maken die mensen toch een kabaal, het is net een troep kwetterende mussen. Toen naar het toeristenbureau. Intussen bekeken we wat souvenirwinkeltjes. Magda vond een Nederlands boekje over de kathedraal van deze stad, ik kon mooi wat modellen bekijken van datzelfde bouwwerk en van de diverse poorte die de stad rijk is. Het toeristenbureau hielp ons aan een goede plattegrond en de openingstijden van diverse zaken en toen zag de wereld er weer een stuk beter uit. We verdiepten ons ook eens in het spaanse eten. WE zijn er nog steeds niet achter of het warme aardappelgerecht dat we hier tussen de middag af en toe eten nu tortilla heet of niet, want van de week vroegen we om een tortilla en toen kregen we een omelet met kaas. De kathedraal bleek heel verrassend een audiotoer te bezitten, zo kon ik per apparaat een heleboel informatie horen. Maar het ding werd nergens verwarmd, dus na twee uur waren we half bevroren. WEl liet het een indruk achter van grote overdaad en hoogmoedswaanzin van allerlei bisschipppen en koningen die zo nodig hun beeltenis, hun naam of hun heiligheid aan deze kerk wilden verbinden. Het leverde mooie kunst op, waar ik overigens weinig van kon zien omdat het meeste te hoog hing, maar het geeft te denken over het rijke roomsche leven. Onze hotelkamer is gelukkig lekker warm, dus daar komen we een beetje bij voor we tegen achten, voor spanjaarden erg vroeg, op weg gaan voor een warme hap. We hadden al eerder op een menu paella van groenten gespot en die blijkt verrukkelijk. Voldaan kruipen we in bed. Ik wil mijn boek nog uitlezen, maar helaas, de luiken vallen om tien uur al moeiteloos dicht. En ze blijven dicht tot de volgende morgen 09.00 uur, heerlijk daar waren we aan toe.
ineke.

17-04.
we kunnen in het hotel ontbijten, en genieten daarvan, lekker lui, we gaan vandaag nog wat van de stad genieten, de poorten bekijken, op zoek naar het postkantoor en op een terrasje zitten, de zon schijnt en het lijkt iets minder koud.
er zijn mooie brede wandelpromenades met platanen, die nog geen knoippen hebben die op springen staan zoals we zongen in de dienst van 1 april.
er zijn ook veel mooie voelbeelden, een oudere man met een jongetje compleet met al hun naaktheid, een vrouw die aan het kastanjes poffen is, een vermoeide pelgrim waar je tegen aan kunt zitten,leuk om ineke te laten zien.het is een heerlijke luie dag, ontmoeten nog een man die als hippie in amsterdam gezeten heeft in 1972, en nu actie voert voor zijn zoon, al konden we niet precies achterhalen wat hij bedoelde, toch maar spaans leren, hij liep met een sandwichbord met 7 punten erop.
we gaan ons straks nog een eettentje zoeken en we gaan toch nog maar voor een kerk, de nicolaskerk moet de moeite waard zijn , die gaat om 17.00 uur weer open,en dan is ook deze dag al weer om.
we zijn inmiddels 300 km gevorderd op onze tocht en we genieten er enorm van, zijn benieuwd wat de volgende dagen ons weer zullen gaan brengen, bedantkt voor jullie reacties, we verheugen ons telkens ook op jullie enthousiasme.
liefs van ons, magda en ineke .

Lieve meiden,

Ook hier is het kouder, maar geen sneeuw en ik kan me voorstellen dat alles toch ook heel vermoeiend kan zijn / is.

Om jullie even gerust te stellen: de besluitvorming rond de brug is uitgesteld naar juni/juli. We hebben aangegeven dat jullie er helaas niet konden zijn en ze durfden niet zonder jullie te beslissen ;-) Een en ander wacht op financiële inpasbaarheid en andere zaken die nu heel ver bij jullie vandaan staan!! Houwe zo!!

Heerlijk om jullie verhalen tussendoor effe te lezen. Het geeft je bijna het gevoel dat we met jullie meelopen. Of op zijn minst in eenzak van jullie jas meereizen.

Nou hopelijk knapt het weer de komende dagen een beetje op en gaat het meer in de richting van de Spaanse temperaturen.

En iets uitgebreider:
    Het betekent letterlijk Spaans voor “kleine taart” of “kleine koek”. Met die betekenis wordt het woord ook gebruikt vooral in Mexico en andere Amerikaanse landen (denk aan de platte koeken die voor taco’s e.d. worden gebruikt) en is het hier in Nederland bekend geworden. In Spanje is de betekenis van het woord in de loop van de tijd veranderd zodat het nu eigenlijk alleen “omelet” betekent, wat in principe een platte koek van losgeklopte eieren is.

Tortilla’s heb je in alle soorten en maten: met kaas, ham, paprika, chorizo, etc. De moeder aller tortilla’s is echter die met aardappelen: de tortilla de patatas. Niet voor niets wordt ze ook wel Tortilla Española (Spaanse omelet) genoemd. Het is zelfs zo dat met het woord tortilla alleen al een aardappel omelet wordt bedoeld.

Nou ja, het is maar dat je het weet ;-). Wie weet komt deze kennis de komende weken nog 'es van pas.

• 17 April 2012 - 14:58

Heleny:

Waarom hij het drie keer plaatst, is mij een raadsel ....;-)

• 17 April 2012 - 15:15

Margareth:

Wat een fantastische verslagen doen jullie iedere dag heel leuk om te lezen.Anno Bos gaat jullie trip op de fiets doen misschien kom je hem nog tegen de wereld is klein je weet maar nooit.Hoop dat het wel wat beter weer gaat worden het lijkt mij toch lekkerder lopen als het droog is met wat zon erbij.Hier is het ook koud vergeleken met vorig jaar misschien een troost.Hou jullie taai liefs Margareth.

• 17 April 2012 - 17:04

Herman En Greet:

Wat fijn om om weer zo'n enthousiast reisverslag te lezen.
    Wat horen en zien jullie veel onderweg, qua taal en cultuur. Het is een echte pelgrimstocht met ontberingen maar ook met veel lieve behulpzame mensen. Heerlijk deze "rust" dagen tussendoor. veel succes maar weer en genieten! liefs

• 17 April 2012 - 17:13

Tilly En Diny:

Lieve Pelgrimades,

Tjeetje wat hebben jullie het met het na-wintertje in Spanje slecht getroffen!

Wel lekker dat jullie toch kunnen blijven genieten van Alles en iedereen wat en die zich aandien(t)en.

Onze neef is vanuit Frankrijk verder aan zijn camino begonnen. Het weer is daar ook niet super....

Lieve Hildes we wensen jullie veel warmte.... en loopplezier vanuit HHW.
    x x x

• 17 April 2012 - 17:54

Anne:

Magda en Ineke, wat een leuke verhalen.Zo nu en dan vertel ik er wat over op het werk. Men is echt geinteresseerd.
    Magda, de groetjes van mw. K. Ik moet van haar een plattegrond maken om jullie tocht te volgen. Gelukkig heb ik op de Serre leren schetsen.Dat komt dus goed.
    Meiden, veel sterkte en nog veel avonturen toegewenst.

• 18 April 2012 - 09:09

Vul Hier Je Naam In.:

Vul hier je reactie in...

• 18 April 2012 - 09:17

Marijke En Joop:

Lieve Ineke en Magda,
    Fijn om te lezen dat het goed met jullie gaat, we genieten van jullie reisverslag en vinden het geweldig wat jullie allemaal meemaken.
    Heel veel liefs van Marijke en Joop

• 18 April 2012 - 10:37

Peter:

Wat een doorzettingsvermogen ! Ondanks de regen en de kou en de sneeuw ! Chapeau !

• 21 April 2012 - 11:17

Johan:

Hoi,

Even een kort tripje met de bus is toch ook wel even lekker zodat je weer uitgerust de volgende km kan maken. Ik wilde ook even reageren op de Tortilla, maar zie dat iemand al uitgebreid geschreven heeft over dit fenomeen! In Portugal sereveren ze dit ook op verschillende manieren, zowel in een gebakken ei, in een soort rosti versie met ei etc etc.
    Ik vond het voor de lunch werg lekker, vooral omdat ik zelf ook de hele dag aan de wandel bent.
    Ik hoop dat inmiddels het weer wat verbeterd zal zijn en wens jullie nog heel veel succes met de volgende km's
    Zo op de kaart te zien zijn jullie bijna halverwege!
    Suc6.

• 22 April 2012 - 06:59

Ome Bank (Corrie):

Hallo Ineke en Magda jullie worden gelijk winterhard in Spanje nou de teparaturen zijn hier ook niet zo hoog dat treft maar jullie gaan gewoon door want je beleefd toch elke dag wel wat anders heel spannend met de verhalen blijven wij helemaal bij ga zo door en geniet!!

• 22 April 2012 - 11:01

Peregrinofrans:

¡Hola Peregrina's,

Jullie verblijven nu ergens op de Meseta, de graanschuur van Spanje.
    Ik verwacht dat jullie in de omgeving van Terradillos de Templarios/ Bercianos zijn.Onderweg zien jullie veel ooievaars op de torens in elk dorp. Ook staat er in het landschap regelmatig een auto om een folder uit te delen over een herberg of restaurant in volgende dorpen. Veel dorpen hier leven en bestaan bij de gratie Gods van het pelgrimsgebeuren.
    Geniet van elke stap...

Buen Camino,

• 22 April 2012 - 14:58

Koos:

ik ging eens kijken op de site, maar zie ook nergens een reactie van mij. Zeker iets verkeerd gedaan. Hoe is het nu?

• 23 April 2012 - 16:40

Pelgrimfrans:

Ik neem een hoog Hape kerkeling-gehalte waar. Jullie sloegen twee dagetappes over om de bus te nemen.
    Zo gaat de camino erg snel.
    Succes