vegetarisch restaurant!! - Reisverslag uit León, Spanje van magda keulen - WaarBenJij.nu vegetarisch restaurant!! - Reisverslag uit León, Spanje van magda keulen - WaarBenJij.nu

vegetarisch restaurant!!

Door: 25jaarsamen

Blijf op de hoogte en volg magda

29 April 2012 | Spanje, León

Lieve allemaal,

daar zijn we weer, het is nu zondagmiddag en tijd voor de siesta, maar voor ons mooi tijd om even te gaan schrijven.

woensdag 25 april.
deze dag na het schrijven verder rustig aan gedaan, op een gegeven moment hoorde we muziek uit onze hotelkamer, dus snel voor het raam gaan kijken, er was een grote menigte mensen op de been en er klonk muziek van een drum en een hobo, telkens hetzelfde deuntje, er werd iets verkocht, maar verder gebeurde er niets.
later hoorde we dat het het feest van sint marcos was, maar blijkbaar was dat geen feestbeest, want veel activiteit heb ik niet kunnen bespeuren.
later op de middag op pad om een stempel te halen voor ons pelgrimspaspoort, en iets eten, dat bleek niet eerder te kunnen dan om 20:00 uur, inmiddels waren onze deense medepelgrims christel en per ook gearriveerd en samen gingen we na een glas wijn in een bar naar ons eigen hostel terug om daar te eten, we mochten naar beneden, daar was het restaurant, keurig gedekte tafels en we waren de enige gasten.
om het taalprobleem op te lossen kwam de ober met drie borden aan waarop de verschillende voorgerechten stonden waaruit we konden kiezen, daarna met drie met de hoofdgerechten, er was er een waar vis op lag en twee met iets onduidelijk vlees, waarop onze deense per een geweldig knorgeluid maakte en het duidelijk was welk beest daarop lag.
later in bed bedacht ik me dat ik er geen foto van gemaakt heb, nou ja ,ik heb een foto in mijn hoofd. we aten heel gezellig en maakten plannen voor de volgende dag, we hadden wel weer zin om op pad te gaan en de etappe voert ons morgen naar El Burgo Ranero, magda.

donderdag 26 april.Lekker, we zijn weer op weg. ik ben nog wel een beetje moe, maar verder voelt het goed en dat mag ook wel, want we hebben opnieuw contact gehad met kruispunt tv. Zij zijn opnieuw in Spanje om op de camino opnamen te maken en ze wilden nog graag wat meer film en gesprek met ons. als we zo ongeveer anderhalf uur onderweg zsijn signaleert magda een auto egenws in het land en ja hoor,l voor we er erg in hebben zijn we op de geheugenkaart gvastgelegd. het is een vrolijk weerzien met het team en Wilfred loopt voor de gezelligheid een stukje met ons mee, blijft wel gbuiten beeld. aan de koffie in een baerretje hebben we nog een stuk interview. Ik ben weer helemaal gegrepen door het vak van journalist, ik zie hoe hij dingen aanpakt, ontspannen, maar toch op zijn doel af.Als we de tv ploeg hebben uitgezwaaid gaan ook wij weer verder. er komen ons twee mannen te paard achterop. het blijken ook pelgrims. als ze even zijn afgestegen om hun paarden te laten grazen proberen we een praatje te maken, maar als de mannen afgeleid zijn menen de paarden van de gelegenheid gebruik te moeten maken er vandoor te gaan, dus van een rustig gesprek komt het niet. In el burgo ronero hebben we een prima hostel en een restaurant met als enige visgerecht calamaris op het menu. inktvisringetjes. we worden niet zo blij van het vooruitzicht, maar als blijkt dat ze gefrituurd zijn in een lekker beslagje zijn ze best te eten. bovendien hadden we allebei een zso groot voorgerecfht, magda salade en ik soep, dat we dat hadden gedeeld, dus ook deze dag kwamen we weer niets tekort. ineke.

vrijdag 27 april
vandaag voert de tocht ons naar mansillas de las mulas een tochtje van 20 km dus goed te doen.
we zijn rond 08.30 op weg en het begint alweer zachtjes te regenen, nog net tijd om ineke even de lemen huizen te laten zien, voor ze erg nat zijn en niet meer aan te pakken.
de regen probeert ons eronder te krijgen, maar dat gaat niet lukken, we lopen door en na een klein uurtje zie ik een klein groen campertje in de berm staan,met een nederlands kenteken.
de brutalen hebben de halve wereld schiet er door me heen en ineke zegt gelijk als er iemand in zit zullen we dan even een praatje maken?
we kloppen aan en in onvervalst noord-hollands horen we zeggen, komen jullie een bakkie doen?
Vincent uit sint-maarten is de gaastheer, hij is hier samen met zijn vrouw en die loopt de camino en hij zorgt voor de rest, er volgt een gezellig halfuurtje en we nemen afscheid, maar zijn vrouw wil ons ook vast nog wel ontmoeten eind van de dag, ze gaan naar hetzelfde dorp als wij.
we lopen verder, de regen gutst naar beneden, en als we in reliegos aangekomen zijn stappen we de eerste de beste bar binnen en gaan lunchen, we hebben zin in iets warms, gezellig weer met per en christel die zich al zorgen maakte toen ze ons ineens niet meer zagen onderweg, nee dat klopt we zaten aan de hollandse koffie met hollandse cake, ze vinden het een mooi verhaal.
in de bar hangt een klok waar met mooie letters omheen staat, live your life as if it had just begun, een wijs woord!! na een uurtje breken we weer op en gaan we op weg naar de eindbestemming voor vandaag, als we het dorp inlopen staat het campertje ons op te wachten en is de thee klaar en eten we ook de bonbons die ze nog hebben met elkaar op.
dan op zoek naar een hostel, helaas let ik een seconde niet goed op en duvel van een stoep, het komt nog genadig af, mijn broek kapot, mijn knie geschaafd en mijn voet raar gedraaid, gelukkig kan ik hem nog wel bewegen, dus hoop dat het meevalt, hostel gezocht, en gevonden.
s,avonds blijkt de voet toch dik te worden, ik krijg een steunverbandje van christel en we gaan maar eten en slapen, ik ben bang dat het morgen niet lopen wordt en we willen wel naar leon.
de volgende morgen, zaterdag 28 april word ik wakker met een dikke , blauwe voet, dus het is duidelijk, niet lopend, maar per taxi naar leon, en daar zien we wel weer verder.
niet fijn, maar dit hoort er ook bij.
gewoon maar rustig even afwachten wat het weekend gaat brengen. magda

zaterdag 28 april.
Tja, leon dus en magda kan maar moeizaam uit de voeten. wel lijkt de voet vooral stijf, dus bewegen niet meteen slecht. bovendien moeten we eigenlijk wel wat boodschappen doen. dus in een tempo dat mama van keulen met rollator moeiteloos zou hebben bijgehouden gaan we op weg. naald en draad kopen voor de gescheurde broek zonder een woord spaans op zak lijkt een hele uitdaging, maar in een singer winkel, die van de naaimachines hebben ze garen en ze wijzen ons de weg naar een handwserkwinkel die naalden verkoopt. dan naar de toeristen info voor een goede plattegrond en de openingstijden van bezienswaardigheden. we vragen meteen naar een vegetarisch restaurant. de mevrouw achter de desk weet niet waar dat zit, een andere klant, enthousiast vegetarisch eter, wel en zo krijgen we toch het adres. om de tijd door te komen lijkt een setje jatseestenen me ook nog wel handig, maar als we langs een speelgoedwinkel komen blijkt die dicht, het is inmiddels siestatijd hier. niet erg, er ligt ook nog een vakantiewas die dringend in het sop moet.Magda haar voet wordt langzsaam wat soepeler en dus gaan we tegen zevenen op zoek naar het vegetarisch restaurant De speeelgoedwinkel blijkt intussen ook weer open. nergens dobbelstenen te vinden. dus wenden we weer al onze kreativiteit aan om, met poker als voorbeeld, uit te leggen wat we nodig hebben. het wordt een mooi licyht rugzakbestendig setje. Het vinden van het vegetarische eethuis heeft meer voeten in de aarde, maar gelukkig is magda het rolatortempo alweer een beetje te boven, dus we kunnen wat straten doorkruisen. (Na dat er een verschrikkelijke onweersbuui is gevallen die vlak boven ons hoofd hangt, gelukkig zitten we veilig binnen.) als we de tent eindelijk bereiken lijkt hij dicht, maar de deur is wel degelijk open. de eigenaar spreekt frans. er is van alles mis, zijn personeel is te laat, maar als wij willen eten dan kan dat. halfnegen en geen kip in de zaak. maar wel allerlei lekkers, waarvan we maar dehelft begrijpen, op de kaart. we weten echter zeker dat het niet op bloedworst of andere narigheid kan uitdraaien hier, dus met mijn schoolfrans, de eigenaar die wat producte uit de keuken haalt ter illustratie en wat goklust eten we uiteindelijk een waar feestmaal. rond kwart voor negen druppelen twee personeelsleden binnen en tegen tienen, alw wij vertrekken zit de zaak nagenoeg vol klanten. helaas is hij de komende dagen dicht, vanavond, 29 april moeten we dus op zoek naar iets anders. ineke.

zondag 29 april, gelukkig word ik vandaag wakker en is mijn voet weer dunner geworden, na wat oefenen, wrijven en masseren gaat de zwachtel er om heen en gaan we ontbijten in het hostal, we krijgen een lekker geroosterde boterham en een cakje.we willen de kathedraal gaan bekijken, maar onderweg stuiten we op mooi verklede mannen met een trompet en een hoorn in hun handen, er staat iets te gebeuren, we drentelen wat rond, maar uiteindelijk blijkt dat om 12:00 uur er een stoet naar de sant isodore gaat ( een basiliek) waar een officiele viering van de vrijheid van leon plaatsvind, althans dat hebben we begrepen na veel vragen en gebrekkig engels, ongeveer zoiets als viering van alkaars ontzet. als we weer buiten staan, gaan we toch op weg naar de kathedraal, onderweg zit er een accordeonist te spelen onder een grote paraplu , dan ben je toch wel een echte bikkel!!, we geven hem wat geld.
als we in de kathedraal komen is daar een mis aan de gang, in een ander gedeelte kun je alles rustig bekijken, het is weer een erg donker gebouw, maar omdat we nog maar een uurtje hebben , besluiten we om morgen terug te gaan en dan met een audiotoer die kathedraal te gaan doen, we hebben erg veel zin in koffie, net als ik ineke de mooie houtuitgesneden deuren wil laten zien, zegt, ze wacht, ik hoor castagnettes, dus snel naar buiten, en daar is een dansgroep zijn best aan het doen, ineke mag een dame bekijken in vol ornaat en later nog de muziekman, die tegelijk drum en fluit speelt.
er komt zelfs een waterig zonnetje door, we gaan aan de koffie met een warm hartig hapje. tot zover onze avonturen , morgen nog een dagje hier en dinsdag hopen we weer op pad te gaan, op voor de laatste etappes die ons anar santiago zullen brengen, er rest ons nog ong 300 km, dus we hebben goed hoop dat we dat gaan redden, we hebben tenslotte beschermengeltjes bij ons een een kruisje om,dat zou toch positief moeten zijn.
liefs van ons.

• 29 April 2012 - 15:04

Annerien:

Nou meiden, zo nu en dan is het wel afzien,zo te horen,maar jullie vorderen gestaag. In gedachten ben ik ook weer even in Leon. Mooie glas in loodramen,herinner ik me...
    Vanmorgen hebben we in het MCA de afscheidsviering van /met Gonny gehad. Veel mensen van de laatdiensten.Ik miste jullie!! Heb het goed ! ultreia et sus eia!
    liefs Annerien

• 29 April 2012 - 15:44

Klaas:

Hoi, zoals ik nu begrijp uit alle verhalen, gaat de weg naar Santiago niet over rozen. Normaal val jij, Ineke, maar je vond nu maar dat de rollen omgedraaid moesten worden. Wij hopen dat de overige kilometers met meer blijmoedigheid en beter weer gelopen kunnen worden.
    Succes en we blijven duimen.

• 29 April 2012 - 15:53

Heleny:

De ontberingen nemen toe, van de regen in de drop, met zo'n enkel. Ik weet er alles van. Slowly but surely zal het verbeteren, maar dat kost wat trainingsuurtjes 'geduld'. We zijn nu al nieuwsgierig naar de uitzending van Kruispunt.

Annerien verwees al naar de mooie afscheidsviering van Gonny. Liesbeth Brinkman heeft nog apart voor haar gezongen. Dus, een mooie bijeenkomst waar jullie in gedachten bij waren.

En weet .... we hebben een molenaar erbij in onze Hildegroep!

Sterkte en succes verder. Morgen met een Oranje tintje ergens?? Liefs, Heleny

• 29 April 2012 - 15:55

Marijke En Riet:

Lieve dames,
    Na regen komt..... We gaan ervan uit dat dat voor jullie de komende tijd in alle opzichten het geval is. Dus heel veel plezier de komende dagen met volop genieten van alles.
    Liefs.

• 29 April 2012 - 16:40

Marijke En Joop:

Lieve Ineke en Magda,
    Wat beleven jullie toch veel, wij genieten van jullie verhalen. Gelukkig dat Magda haar voet zich weer herstelt. Jammer dat de weergoden niet meewerken maar volgens ons is jullie enthousiasme er niet minder om.
    Heel veel liefs Joop en Marijke

• 29 April 2012 - 17:11

Koos:

met alle pech wat het weer betreft ook nog een pijnlijke voet van Magda. Ik wens je een goed herstel! Als de zon niet schijnt voor jullie, schijnen jullie maar voor de ander, want ik ervaar met jullie verhalen veel positiviteit. Hou'en zo. liefs, Koos

• 29 April 2012 - 17:49

Conny:

Het pad gaat niet over rozen zo te lezen, wel weer mooie, waardevolle ontmoetingen...petje af.

• 29 April 2012 - 17:54

Gerard:

Hoi Pelrgrims,

Jullie zijn al een mooi stukje opgeschoten! Zijn jullie er al achter wat het grote geheim van het facinerende pelgrimeren is?
    Een hele goede reis gewenst voor de laatste etappes.

Groeten, Gerard.

• 29 April 2012 - 18:00

Anja:

Vanmiddag genoten van de muzikale camino van Heleen van Els. Die 'reis' duurde slechts 35 minuten maar was wel heel indrukwekkend.
    Ze wenst jullie Bon Camino!!
    De weg naar het doel is mooier dan het bereiken van het doel zelf!!!

• 29 April 2012 - 18:23

Mama Van Keulen:

Blij weer wat van jullie te horenWat een pech nog zo/n eind lopen met een zere voet lijkt me niet prettig Jammer dat het zo ver weg is anders zou je de rollator kunnen lenen maar het zij zo Ik hoop toch dat jullie het volhouden Wat leuk om een NH tegen te komen!En eens even verwent te worden Dat zou ik ook graag doen maar helaas.Vanmorgen in de kerk de pelgrimszegen meegekregen die heb ik maar naar jullie doorgestuurd Vanmiddag het bloemencorso op de TV gezien Alles staat hier in bloei het is nu met recht de bloemenbuurt Van de week een vloerkleedje gekocht dat is toch een heel ander gezicht Lieve schatten Heel veel sterkte en tot het volgende verhaal Liefs Mama

• 29 April 2012 - 18:35

Mama Van Keulen:

P.S. ben heel benieuwd naar het verslag in kruispunt!!

• 29 April 2012 - 19:55

Peter:

Mooi! Een vegetarisch retaurant ! En dat in de binnenlanden van Spanje ! Geweldig ! Magda, sterkte met je voet, het komt vast wel weer goed.
    Hier morgen koninginnedag, ik doe niet mee met het feestgedruis. Weten jullie al van de politieke aardverschuiving hier in nl? Veel asociale bezuinigingen ten koste van gehandicapten en chronisch zieken zijn geheel of gedeeltelijk van de baan. Grote opluchting. Groetjes, peter

• 29 April 2012 - 21:22

Peregrinofrans:

Hallo dames,

Ik geniet van jullie verslagen op dit prachtige pad...
    Jullie vertellen op een bijzondere wijze, wat jullie zoal overkomt!
    Ik heb een aardig fragment om de "meelopers"een beeld te geven waar jullie gisteren met de taxi voorbij zijn gekomen, zie: www.youtube.com/watch?v=SQGq96LFeb8
    Geniet van elke stap...

Buen Camino,

• 02 Mei 2012 - 08:16

Tante Corrie :

In plaats van Bank ben ik nu zelf even op de flat. Anders komen de berichten altijd als tweedehandsjes bij mij binnen. Nu zelf jullie verslag gelezen. Uitermate boeiend!
    Die west-friezen...Prachtig. Ja, je moet zelf op de dingen afstappen anders gebeurt er niets. Nou dat doen jullie. Echt geweldig wat een belevenissen. Interessant die film. Houd ons op de hoogte hoor. Het mag ons niet ontgaan. Wel ups en dows maar nog steeds genieten toch?
    Lieve meiden het ga jullie goed. Ik ga weer naar de camping. Tot de volgende keer. gr tante Corrie

• 04 Mei 2012 - 11:25

Johan Van Keulen:

Johan

Hoi Meiden,

Wat een pech met de voet, ik hoop dat het inmiddels alweer wat beter is!
    Het is nu een paar dagen later dat ik dit verhaal lees, we hebben een drukke week achter de rug en een stralende koninginnnedag, wat een kadootje was dat zeg, strak blauwe lucht en volop zon en gemiddeld 22 graden!? Ben dit jaar lekker in Purmerend gebleven, en aan het eind van de middag op verjaardag van Christa. Inmiddels is het mooie weer ook hier weer verdwenen en loopt de temp weer terug naar een 10 tot 12 graden, echt koud voor de tijd van het jaar!
    Ben nu bijna klaar met werken en ga voor 2 dagen voor de KLM naar Kopenhagen, dwz ik ga 2 dagen (weekend) zelf heen en Ma en Di voor de baas, leuk om het zo even te combineren!

Heel veel succes met het vervolg van de reis en tot het volgende verslag!?

Groetjes, Johan